PRZYKŁAD
PRACY METODĄ PORTFOLIO NA LEKCJI Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Opracowała: Ewa Krupa
Temat:
Kolaż uczniowski źródłem informacji krajoznawczych o
Szwajcarii.
Cel
ogólny: Udzielenie
odpowiedzi na pytanie: „Co każdy Europejczyk o Szwajcarii
wiedzieć powinien?”
Cele
szczegółowe:
-
Zapoznanie
z charakterystycznymi cechami Szwajcarii,
-
odszukiwanie
na mapie punktów geograficznych,
-
zwalczanie
uprzedzeń dotyczących Szwajcarii,
-
kształtowanie
umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i opracowywania
zdobytych informacji,
-
doskonalenie
planowania i organizacji pracy własnej i zespołowej,
-
sprowokowanie
uczniów do aktywnej i kreatywnej pracy.
ETAP
WSTĘPNY
-
Zabawa
w skojarzenia.
-
Uczniowie
jako wprowadzenie do tematu wypowiadają się na temat:
Co jest typowe dla tego kraju? /burza mózgów/.
Przypuszczalne skojarzenia to:
-
Nauczyciel
zapisuje pomysły, tworząc tablo, uwzględniające różnorodne
dziedziny np. politykę, gospodarkę, kulturę, itp.
-
Nauczyciel
prosi uczniów o przyniesienie dowolnego materiału
dydaktycznego na temat Szwajcarii / zdjęcia, opakowania
np. po „Milce”, pocztówki kurortów, regionalny
przepis kulinarny potrawy, broszury z biura podróży,
legendę o Wilhelmie Tellu itp.
-
Uczniowie
tworzą jeden wspólny kolaż na temat Szwajcarii, który
jest wstępem do dalszego etapu pracy.
-
Analiza
kolażu na lekcji języka niemieckiego i wskazanie na
typowe cechy charakterystyczne dla tego kraju.
-
Wolne
wypowiedzi na temat kolażu.
-
Wyjaśnienie
nauczyciela - przygotowanie teczek portfolio na temat:
„Co każdy Europejczyk o Szwajcarii wiedzieć
powinien?”.
-
Omówienie
zasad pracy metodą portfolio.
-
Określenie
rodzaju materiałów, jakie zgromadzone powinny być w
teczkach.
Uczniowie, dobrani w pary opracowują w formie
pisemnej (w języku niemieckim) poszczególne motywy,
korzystając z różnych źródeł np. biblioteka,
atlasy, albumy, prospekty itp. za pomocą technologii
komputerowej. Praca może być oprócz formy pisemnej
przedstawiona także w formie graficznej albo
multimedialnej.
-
Określenie
czasu na przygotowanie materiałów do teczki.
Nauczyciel podaje datę rozpoczęcia pracy metodą
portfolio, ustala termin dostarczenia gotowych prac i
odbywających się np. w odstępach 2- tygodniowych
konsultacji z uczniami.
-
Udzielenie
niezbędnych odpowiedzi na pytania uczniów.
Nauczyciel może spotkać się z takimi pytaniami:
-
Czy
można zamieszczać oryginalne prospekty, reklamujące
dany kurort w Szwajcarii?
-
Czy
ocenie będzie podlegać bardziej strona
merytoryczna czy graficzna pracy?
-
Na
co należy położyć nacisk? Na jakość czy ilość?
-
Nie
mam komputera w domu. Czy szkoła udostępni mi
Internet ?Jakie będą konsekwencje, jeśli nie
oddam teczki na czas?
-
Jakie
biblioteki, biura podróży, punkty informacji
turystycznej udostępnią mi czasopisma zagraniczne,
prospekty, broszury?
ETAP
ZASADNICZY
-
Gromadzenie,
selekcjonowanie i porządkowanie zebranych materiałów przez
uczniów.
Uczniowie w parach, na podstawie udzielonych im wskazówek
rozpoczynają samodzielną pracę: wyznaczają między sobą
zadania i czas do wykonania, konsultując się na bieżąco
między sobą.
-
Współpraca
nauczyciela i uczniów.
Na ustalonych konsultacjach nauczyciel wyjaśnia pojawiające
się problemy i wątpliwości. Jest osobą wspierającą i
wspomagającą w tłumaczeniu trudniejszych wyrażeń i
zwrotów, z którymi grupy sobie nie radzą.
ETAP
KOŃCOWY
-
Ocena
teczek portfolio.
Według wcześniej ustalonego harmonogramu uczniowie składają
teczki do sprawdzenia i oceny. Ocenie podlega:
-
Źródło
pozyskiwania informacji:
-
Internet
-
Czasopisma
-
Literatura
-
Inne
źródła.
-
Bogactwo
językowe
-
Poprawność
językowa
-
Prezentacja
wyników:
-
strona
merytoryczna
-
strona
graficzna
-
Przeprowadzenie
zajęć o Szwajcarii na bazie zebranego materiału i
udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Co każdy Europejczyk o
Szwajcarii wiedzieć powinien”.
Dokonanie przez uczniów samooceny i samodzielnej
ewaluacji wiedzy oraz umiejętności, zdobytych podczas
gromadzenia materiału.
-
Zorganizowanie
międzyklasowego lub międzyszkolnego quizu krajoznawczego o
krajach obszaru niemieckojęzycznego z wykorzystaniem
teczek.
Inną formą podsumowania tematu może być przeprowadzenie
konkursu na najciekawszą broszurę reklamową o Szwajcarii.
-
Wypełnienie
ankiety, dotyczącej pracy nad tematem metodą portfolio.
Pytania umieszczone w ankiecie mogą być następującej treści:
-
Czego
nauczyłeś się przygotowując materiały do teczki?
-
Co
utrudniało Ci pracę?
-
Czego
dowiedziałeś się o sposobie uczenia się, metodach
pracy?
Po
realizacji lekcji tą metodą wynika, że:
-
Uczniowie
potrafią korzystać z różnorodnych źródeł informacji,
najczęściej korzystają z Internetu, w mniejszym stopniu z
czasopism i innych materiałów informacyjnych np. broszur,
prospektów itp.
-
Uczniowie
potrafią sporządzić krótką notatkę, poprzez umiejętność
wyselekcjonowania pożądanej informacji z ogólnego źródła.
Ponadto gwarancją jest to, że uczeń musi przeczytać ze
zrozumieniem notatkę, korzystając ze słownika np. książkowego,
internetowego przy tłumaczeniu trudniejszych zwrotów i
wyrażeń, ewentualnie wybrać bardziej proste teksty z
nieskomplikowaną leksyką.
-
Większość
uczniów, oprócz opracowania pisemnego tematu przedstawia
wyniki swojej pracy w formie graficznej: zdjęcia, pocztówki,
własne prace plastyczne, uważając taki sposób
prezentacji materiału za niezbędny.
-
Dzieląc
się doświadczeniami na temat pracy metodą portfolio
uczniowie podkreślają, że najtrudniejszym elementem pracy
jest wyselekcjonowanie potrzebnej informacji z wydruku
internetowego, oraz problem prawidłowego przetłumaczenia
jeżeli wydruk jest w języku polskim.
-
Uczniowie
bardzo chwalą sobie formę oceny teczek tj. tabeli, w której
są zawarte elementy, składające się na ogólną ocenę.
Dzięki temu uczniowie mogą stwierdzić co im wychodzi
dobrze, a nad czym muszą jeszcze popracować.
|