Jak
dbać o nauczycielski głos?
Opracowała
Krystyna Wojt
Nauczyciel
pracuje głosem, musi więc o niego dbać. Ale jak? Niniejsze materiały
wyczerpująco odpowiadają na tak sformułowane pytanie. Przekazuję
je wierząc, że zainteresuję nimi sporą rzeszę
nauczycieli i w pewnym stopniu im pomogę.
Zawierają one:
1. Rejestr objawów świadczących o problemach z gardłem.
2. Praktyczne porady jak dbać o głos.
Ad 1.Które stwierdzenia możesz potwierdzić?
1. Mój głos bardzo szybko się męczy.
2. Czasami brakuje mi oddechu podczas mówienia.
3. Często boli mnie gardło, gdy mówię przez dłuższy czas.
4. Muszę często odchrząkiwać (przeczyszczać gardło).
5. Po dłuższym czasie używania głosu obserwuję suchość w
gardle.
6. Czasami odczuwam dyskomfort spowodowany napięciem mięśni / karku
/ gardła.
7. W moim głosie często słychać brak energii i zmęczenie.
8. Mam trudności z donośnym mówieniem, szczególnie przed dużą
grupą ludzi.
9. Sądzę, że kiedyś mój głos brzmiał o wiele lepiej.
10. Chciałbym/ chciałabym, aby mój głos był bardziej atrakcyjny.
Ad.2. Praktyczne porady jak dbać o głos:
- oszczędzać gardło w domu, na przerwach
- mówić na różnych częstotliwościach, wtedy jedne struny głosowe
pracują, drugie odpoczywają
- unikać odchrząknięć, gdyż podrażniają gardło, lepiej przełykać
ślinę (wystarczy pomyśleć o cytrynie)
- mniej krzyczeć
- przy przeziębieniach mniej lub nic nie mówić i nie nadużywać
leków. Najlepsze są naturalne np. z miodu lub
homeopatyczne: koryzal, homeovox.
- poprawić akustykę w klasie (im więcej przedmiotów w wyposażeniu,
czyli tablic, półek itp., tym lepsza akustyka)
- unikać potraw gorących i ostrych
- ograniczać picie kawy i herbaty, bo wysuszają gardło
- pić dużo niegazowanej wody, gdyż struny głosowe muszą być
zawsze wilgotne
- poprosić o zamianę tablicy kredowej na nowszej generacji, ponieważ
pył kredowy jest niekorzystny dla gardła
- nawilżać powietrze np. mieć dużo kwiatów doniczkowych w domu i
w klasie, które należy często podlewać
- unikać przekrzywiania szyi przy mówieniu (niedopuszczalne jest,
aby pisząc na tablicy odwracać głowę w stronę uczniów)
Aby przygotować aparat mowy do wysiłku zaleca się tuż po
przebudzeniu wykonać kilka prostych ćwiczeń:
1. powykrzywiać usta w różne strony
2. posprzątać domek - język jest szczotką, która zamiata jamę
ustną
3. masaż języka - powtarzamy ga ga ga, ka ka ka
4. wyczuć rezonans na dźwięku mmmmm na różnych częściach
głowy
W przypadku wystąpienia guzków na strunach głosowych pamiętać, że
można je wyleczyć odpowiednią terapią zaleconą przez foniatrę
lub homeopatią
Bibliografia: wykłady i ćwiczenia prezentowane na VI Zjeździe
Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego
Poznań, wrzesień 2002 rok
|