powrót

 

publikacje

 

 

PRZYKŁAD PRACY METODĄ PORTFOLIO NA LEKCJI Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Opracowała: Ewa Krupa

Temat: Kolaż uczniowski źródłem informacji krajoznawczych o Szwajcarii.

Cel ogólny: Udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Co każdy Europejczyk o Szwajcarii wiedzieć powinien?”

Cele szczegółowe:

  1. Zapoznanie z charakterystycznymi cechami Szwajcarii,

  2. odszukiwanie na mapie punktów geograficznych,

  3. zwalczanie uprzedzeń dotyczących Szwajcarii,

  4. kształtowanie umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i opracowywania zdobytych informacji,

  5. doskonalenie planowania i organizacji pracy własnej i zespołowej,

  6. sprowokowanie uczniów do aktywnej i kreatywnej pracy.

ETAP WSTĘPNY

  1. Zabawa w skojarzenia.

    1. Uczniowie jako wprowadzenie do tematu wypowiadają się na temat: Co jest typowe dla tego kraju? /burza mózgów/. Przypuszczalne skojarzenia to:

      • Die Alpen

      • Wilhelm Tell

      • Alphorn

      • Kurorte

      • Banken

      • Uhren

      • Neutralität

      • Fondue

      • Die schweizerische Fahne

      • .................................. usw.

    2. Nauczyciel zapisuje pomysły, tworząc tablo, uwzględniające różnorodne dziedziny np. politykę, gospodarkę, kulturę, itp.

    3. Nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie dowolnego materiału dydaktycznego na temat Szwajcarii / zdjęcia, opakowania np. po „Milce”, pocztówki kurortów, regionalny przepis kulinarny potrawy, broszury z biura podróży, legendę o Wilhelmie Tellu itp.

    4. Uczniowie tworzą jeden wspólny kolaż na temat Szwajcarii, który jest wstępem do dalszego etapu pracy.

    5. Analiza kolażu na lekcji języka niemieckiego i wskazanie na typowe cechy charakterystyczne dla tego kraju.

    6. Wolne wypowiedzi na temat kolażu.

    7. Wyjaśnienie nauczyciela - przygotowanie teczek portfolio na temat: „Co każdy Europejczyk o Szwajcarii wiedzieć powinien?”.

  2. Omówienie zasad pracy metodą portfolio.

    1. Określenie rodzaju materiałów, jakie zgromadzone powinny być w teczkach.
      Uczniowie, dobrani w pary opracowują w formie pisemnej (w języku niemieckim) poszczególne motywy, korzystając z różnych źródeł np. biblioteka, atlasy, albumy, prospekty itp. za pomocą technologii komputerowej. Praca może być oprócz formy pisemnej przedstawiona także w formie graficznej albo multimedialnej.

    2. Określenie czasu na przygotowanie materiałów do teczki.
      Nauczyciel podaje datę rozpoczęcia pracy metodą portfolio, ustala termin dostarczenia gotowych prac i odbywających się np. w odstępach 2- tygodniowych konsultacji z uczniami.

    3. Udzielenie niezbędnych odpowiedzi na pytania uczniów.
      Nauczyciel może spotkać się z takimi pytaniami:

      • Czy można zamieszczać oryginalne prospekty, reklamujące dany kurort w Szwajcarii?

      • Czy ocenie będzie podlegać bardziej strona merytoryczna czy graficzna pracy?

      • Na co należy położyć nacisk? Na jakość czy ilość?

      • Nie mam komputera w domu. Czy szkoła udostępni mi Internet ?Jakie będą konsekwencje, jeśli nie oddam teczki na czas?

      • Jakie biblioteki, biura podróży, punkty informacji turystycznej udostępnią mi czasopisma zagraniczne, prospekty, broszury?

ETAP ZASADNICZY

  1. Gromadzenie, selekcjonowanie i porządkowanie zebranych materiałów przez uczniów.
    Uczniowie w parach, na podstawie udzielonych im wskazówek rozpoczynają samodzielną pracę: wyznaczają między sobą zadania i czas do wykonania, konsultując się na bieżąco między sobą.

  2. Współpraca nauczyciela i uczniów.
    Na ustalonych konsultacjach nauczyciel wyjaśnia pojawiające się problemy i wątpliwości. Jest osobą wspierającą i wspomagającą w tłumaczeniu trudniejszych wyrażeń i zwrotów, z którymi grupy sobie nie radzą.

ETAP KOŃCOWY

  1. Ocena teczek portfolio.
    Według wcześniej ustalonego harmonogramu uczniowie składają teczki do sprawdzenia i oceny. Ocenie podlega:

    1. Źródło pozyskiwania informacji:

      • Internet

      • Czasopisma

      • Literatura

      • Inne źródła.

    2. Bogactwo językowe

    3. Poprawność językowa

    4. Prezentacja wyników:

      • strona merytoryczna

      • strona graficzna

  2. Przeprowadzenie zajęć o Szwajcarii na bazie zebranego materiału i udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Co każdy Europejczyk o Szwajcarii wiedzieć powinien”.
    Dokonanie przez uczniów samooceny i samodzielnej ewaluacji wiedzy oraz umiejętności, zdobytych podczas gromadzenia materiału.

  3. Zorganizowanie międzyklasowego lub międzyszkolnego quizu krajoznawczego o krajach obszaru niemieckojęzycznego z wykorzystaniem teczek.
    Inną formą podsumowania tematu może być przeprowadzenie konkursu na najciekawszą broszurę reklamową o Szwajcarii.

  4. Wypełnienie ankiety, dotyczącej pracy nad tematem metodą portfolio.
    Pytania umieszczone w ankiecie mogą być następującej treści:

    • Czego nauczyłeś się przygotowując materiały do teczki?

    • Co utrudniało Ci pracę?

    • Czego dowiedziałeś się o sposobie uczenia się, metodach pracy? 

Po realizacji lekcji tą metodą wynika, że:

  • Uczniowie potrafią korzystać z różnorodnych źródeł informacji, najczęściej korzystają z Internetu, w mniejszym stopniu z czasopism i innych materiałów informacyjnych np. broszur, prospektów itp.

  • Uczniowie potrafią sporządzić krótką notatkę, poprzez umiejętność wyselekcjonowania pożądanej informacji z ogólnego źródła. Ponadto gwarancją jest to, że uczeń musi przeczytać ze zrozumieniem notatkę, korzystając ze słownika np. książkowego, internetowego przy tłumaczeniu trudniejszych zwrotów i wyrażeń, ewentualnie wybrać bardziej proste teksty z nieskomplikowaną leksyką.

  • Większość uczniów, oprócz opracowania pisemnego tematu przedstawia wyniki swojej pracy w formie graficznej: zdjęcia, pocztówki, własne prace plastyczne, uważając taki sposób prezentacji materiału za niezbędny.

  • Dzieląc się doświadczeniami na temat pracy metodą portfolio uczniowie podkreślają, że najtrudniejszym elementem pracy jest wyselekcjonowanie potrzebnej informacji z wydruku internetowego, oraz problem prawidłowego przetłumaczenia jeżeli wydruk jest w języku polskim.

  • Uczniowie bardzo chwalą sobie formę oceny teczek tj. tabeli, w której są zawarte elementy, składające się na ogólną ocenę. Dzięki temu uczniowie mogą stwierdzić co im wychodzi dobrze, a nad czym muszą jeszcze popracować.

powrót