Scenariusz
lekcji powtórzeniowej
Opracowała: Magdalena Piekarska-Borówka,
nauczyciel jęz. niemieckiego w Polsko-Niemieckim Instytucie
Nauki w Językach Obcych „die Sprachwerkstatt” we Wrocławiu
Klasa: I liceum
Czas trwania lekcji: 45 minut
Materiały: Passwort deutsch, cz. I, wyd. LektorKlett, materiały
i pomysły własne autorki
I. Cele główne:
a) powtórzenie materiału z zakresu dwóch miesięcy nauki,
b) uświadomienie uczniom poziomu zdobytej wiedzy,
c) przeprowadzenie samooceny na podstawie karty samooceny
ucznia.
II. Pomoce dydaktyczne:
a) rzutnik + foliogram („Die Stadt”, Wörter, Bilder,
Situationen, wyd. Langenscheidt, str. 12),
b) wizytówki z niemieckim imieniem, nazwiskiem, zawodem,
miejscowością, np.
Evelyn Stein, Hausfrau, Wien
c) portrety znanych osób (wycięte z czasopism i naklejone na
karton, np. Boris Becker, Roman Polański, Luciano Pavarotti)
d) tabliczki z zaimkami osobowymi
e) kserokopia z tekstem dyktanda „z lukami”
f) mapa polityczna Europy
Celem lekcji jest uświadomienie każdemu uczniowi, w jakim
stopniu opanował materiał nauczany w ciągu ostatnich dwóch
miesięcy i przygotowanie go do testu sprawdzającego.
Na poziomie wiadomości uczeń powinien:
- przedstawić się imieniem i nazwiskiem,
- przeliterować swoje nazwisko, stosując podany schemat (np. A
wie Anton, B wie Berta, C wie Cäsar…),
- podać swój kraj pochodzenia oraz zawód,
- mówić o innych osobach, podając ich nazwiska, zawody, kraje
pochodzenia, języki, w jakich mówią, używając poprawnie
czasowników w 3-ej os. l. poj.,
- znać i odmieniać poprawnie czasowniki mocne w czasie teraźniejszym
(fahren, laufen, nehmen …),
- znać liczebniki w zakresie od 1-1 000 000, poprawnie zapisać
je ze słuchu,
- nazywać instytucje i obiekty w mieście oraz powiedzieć, w
jakim celu się do nich udajemy,
- znać wszystkie zaimki dzierżawcze w I-szym przypadku.
Na poziomie umiejętności uczeń powinien:
- pracować na lekcji samodzielnie,
- pracować w parach i małych grupach,
- poprawnie reagować na zadane pytania,
- rozumieć i poprawnie zapisywać liczebniki (dyktando).
CZĘŚĆ MERYTORYCZNA
I. Czynności nauczyciela:
- przywitanie uczniów,
- podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom jej celu,
- rozdanie uczniom niemieckich wizytówek,
- rozdanie uczniom portretów znanych osób
- przeprowadzenie zabawy – pantomimy z czasownikami mocnymi,
- przeprowadzenie dyktanda „z lukami”,
- prezentacja foliogramu „Die Stadt”,
- przeprowadzenie ćwiczenia, sprawdzającego znajomość zaimków
dzierżawczych,
- rozdanie kart do samooceny,
- ewaluacja lekcji.
II. Czynności uczniów:
- przywitanie nauczyciela,
- zapisanie tematu,
- aktywny udział w lekcji, wykonywanie poleceń nauczyciela,
- wypełnienie karty samooceny.
|
Scenariusz lekcji powtórzeniowej
Lp. |
Przebieg lekcji
- kroki |
Forma socjalna |
Materiały |
1. |
Nauczyciel
podaje temat: Was können wir schon? –
Wiederholung; zapoznaje uczniów z celami lekcji |
Nauczanie frontalne |
Kartki z wypisanymi
umiejętnościami
(np. sich vorstellen), przypięte do tablicy |
2. |
Uczniowie
przedstawiają się, używając danych z
niemieckich wizytówek; literują swoje „przybrane”
nazwiska, podają zawody, miasta i kraje, z których
pochodzą; prowadzą dialogi, pytając się
nawzajem: Wie heißt du? Woher kommst du? Wo
wohnst du? Wo ist das? Was bist du von Beruf? .
Podają też swoje prawdziwe dane. |
Praca w parach |
Wizytówki niemieckie |
3. |
Nauczyciel
pokazuje portrety znanych osób, pytając: Wer
ist das? Was ist er/sie von Beruf? Woher kommt er/sie?
Welche Sprache(-n) spricht er/sie?; uczniowie
pracują w parach, rozmawiając o osobach z
portretów; pokazują na mapie Europy kraje
pochodzenia tych osób. |
Plenum
Praca w parach |
Portrety znanych osób,
mapa Europy |
4. |
Nauczyciel
rozdaje uczniom karteczki z bezokolicznikami
czasowników mocnych; uczniowie po kolei
przedstawiają za pomocą pantomimy daną czynność
(np.fahren, lesen); klasa zgaduje, jaki to
czasownik, wskazana osoba odpowiada na pytanie
nauczyciela: Was macht Dawid? Uczniowie otrzymują
punkty za prawidłowe odpowiedzi. Zwycięzca
zostaje nagrodzony plusem. |
Plenum |
Karteczki
z czasownikami |
5. |
Nauczyciel
pokazuje foliogram „Die Stadt”, odsłaniając
po jednym obiekcie i pyta: Was ist das? Wskazany
uczeńodpowiada, aż zostaną odsłonięte
wszystkie obrazki. Następnie uczeń – asystent
podchodzi do ekranu i zadaje pytanie: Ich brauche
Brot. Wohin soll ich gehen? Pozostali uczniowie
pracują w grupach 3-, 4-osobowych, naradzają się
i zgłaszają do odpowiedzi, używając zaimków
zum i zur, np. Dann gehe ich zur Bäckerei. |
Plenum
Praca w grupach |
Foliogram
Rzutnik i ekran |
6. |
Nauczyciel
rozdaje kserokopie tekstu z lukami i przeprowadza
dyktando; uczniowie wpisują brakujące
liczebniki |
Nauczanie frontalne |
Kserokopie dyktanda |
7. |
Nauczyciel
pokazuje przybory szkolne (długopis, ołówek,
zeszyt … ) oraz tabliczki z zaimkami osobowymi;
uczniowie budują zdania typu: Das ist sein Heft,
Das ist ihre Kreide, Das ist unser Buch … |
Plenum |
Przybory
szkolneTabliczki z zaimkami osobowymi: ich, du,
er, … |
8. |
Nauczyciel
rozdaje uczniom karty samooceny i poleca ich wypełnienie;
wyniki samooceny pozostają do wiadomości
ucznia, ale można je omówić, jeśli uczniowie
chcą tego. |
Plenum |
Karty samooceny |
9. |
Nauczyciel
pyta uczniów: Co sądzisz o zaproponowanych
metodach powtórki? Czy lekcja pomogła Ci uświadomić
sobie poziom Twoich wiadomości i umiejętności?
W jaki sposób zamierzasz uzupełnić braki w
wiadomościach? Czy odczuwałeś stres? |
Plenum |
|
|